Tuesday, February 22, 2011

3 makanan yang membantu anda untuk tidur

Tahukah anda ada 3 jenis makanan yang dapat membantu anda untuk tidur dengan nyenyak. Kepada sesiapa yang rasa diri dia sangat susah untuk melelapkan mata pada waktu malam anda boleh cuba makanan ini . Mungkin ia sedikit sebanyak dapat membantu anda.


1. Cherries. Haa. korang tahu tak cherry ni dapat membantu kita untuk tidur. Kenapa ? Cherry adalah satu sumber melatonin iaitu satu kimia yang membantu badan kita untuk mengawal waktu tidur kita. Berdasarkan kajian yang dibuat, ahli kajian mengatakan bahawa cherry mempunyai kadar melatonin yang tinggi. Ia amat sesuai di ambil sejam sebelum waktu tidur .


2. Banana. Yaa. cik pisang. Korang tahu tak pisang pon salah satu makanan yang membantu kita untuk tidur. Pisang ada potassium dan magnesium yang dapat merehatkan otot otot pada badan kita. So bila kita makan pisang ia memberi nutrisi pada badan kita dan kita dapat tidur dengan lebih nyenyak.



3. Susu suam. Ini juga dapat membantu untuk kita tidur dengan nyenyak. Kalau korang perasan baby akan tidur dengan lebih nyenyak apabila dia minum susu kan. Sebab susu mengandungi kandungan amino asid L-tryptophan dimana ia akan ditukar ke dalam 5-HTP dan membebaskan serotonin yang dapat membuatkan kita rasa mengantuk.Selain itu susu mempunyai kandungan kalsium yang tinggi dapat membantu kita untuk tidur nyenyak tanpa sebarang gangguan.



Fact : Lotion ini mampu buat kita rasa mengantuk. 




xoxo,
aten NERD

2 comments:

  1. setuju yang lotion tu. mmg nyenyak tidoooooo.. hehe

    ReplyDelete
  2. setuju gak dengan lotion tu.sumpa kalau pakai terus ngantuk

    ReplyDelete

sila komen komen